Dit is een vijfde les in een serie van lessen die u op weg zullen helpen om alle functionaliteiten van Penningmeester volledig te begrijpen.
In deze les gaan we dieper in op het menu 'Geldrekeningen'
Penningmeester houdt standaard voor vier rekeningen een balans bij: een zichtrekening, een mogelijke spaarrekening, een mogelijke kredietkaart en het geld dat de VZW in Cash aanhoudt. Telkens u bij een ontvangst of uitgave de wijze van betaling aanduidt zal het saldo van de desbetreffende rekening verminderd/vermeerderd worden het betaalde bedrag. Daarnaast is het ook mogelijk om geld over te schrijven tussen de verschillende rekeningen. Deze overschrijvingen geef u in via “Transfer tussen rekeningen”.
Indien de VZW nog andere rekeningen gebruikt dan kan u deze toevoegen via het menu 'Instellingen' (bv een Paypal rekening)
Wanneer de VZW reeds geld heeft staan op een rekening op het moment dat u Penningmeester begint te gebruiken dan kan u deze beginsaldo's instellen via het menu Geldrekening > Beginsaldo's van rekeningen instellen.
Een betaling die u niet moet opnemen als een ontvangst/uitgave is de betaling van BTW (voorschotten) aan de staat. Penningmeester heeft hier een specifiek scherm voor die we in de volgende email bespreken.